1Wat is de beste laadpaal voor mijn bedrijf?
Niet alle laadpalen zijn hetzelfde, daarbij is het van belang om te begrijpen waar je op moet letten voordat je een laadpaal aanschaft. De laadpalen zijn een weerspiegeling van jouw bedrijf, dus is het een goed idee om te kiezen voor een betrouwbaar, toegankelijk en intelligent merk. Vraag een van onze specialisten wat de beste optie is voor jouw bedrijf.
2Welke bedrijven kunnen van snelladers profiteren?
Globaal gezien zijn er twee situaties waarin snelladers gebruikt worden: voor commercieel laden en het laden van een wagenpark. De één wil graag bestuurders van een elektrische auto aantrekken naar zijn locatie. De ander is een wagenparkbeheerder die er zeker van wil zijn dat zijn wagenpark (bijv. bussen, bestelauto’s, vrachtwagens) is opgeladen en snel de weg op kan.
3Hoelang blijven klanten op jouw locatie?
Dit is misschien wel de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen voordat je in een snellader investeert. Deze vraag kan ook anders geformuleerd worden: “Hoelang wil je dat jouw klanten op locatie blijven?”
Snelladers zijn logischerwijs geschikt voor bestuurders die snel willen laden. Deze bestuurders zijn hiervoor zelfs bereid een omweg te nemen. Daarnaast is het goed te weten waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Hoewel dit misschien moeilijk te beantwoorden is, helpt het je om het gewenste vermogen te bepalen. Het is cruciaal om te zorgen dat ze voldoende tijd besteden aan hetgeen ze op jouw locatie willen doen en er tegelijkertijd ook zeker van kunnen zijn dat hun auto daarna voldoende is opgeladen.
4Kan ik geld verdienen aan mijn laadpalen?
Voordat je je klanten wilt laten snelladen, zijn er een aantal vragen die je jezelf moet stellen om te beslissen welk type snellader de juiste is. Zijn laadpalen winstgevend? Stel laadtarieven in voor klanten.
De eenvoudigste manier om een extra inkomstenstroom te genereren met laadpalen is door laadtarieven in te stellen. Als eigenaar van een laadpaal kun je je eigen tarieven bepalen en deze op elk gewenst moment aanpassen. Dit kan een vast start- of verbindingstarief zijn, maar ook een variabel tarief voor de verbruikte energie. Je kunt dus je eigen winstmarge bepalen.
5Verkoop van andere producten en diensten?
Wanneer je klanten stoppen om te laden, kun je je andere producten en diensten op locatie promoten. Door je klanten een soepele laadervaring te bieden, zullen ze meer tijd hebben om rond te kijken en meer uit te geven aan andere producten en diensten tijdens het wachten.
6Kan ik klanten aantrekken met laadpalen?
Nu de populariteit van elektrische auto’s snel groeit, zijn er veel bestuurders die op zoek zijn naar een handige plek om te laden. Door jouw bedrijf om te vormen tot een plek waar ook geladen kan worden, kun je deze groeimarkt exploiteren en nieuwe klanten aantrekken. Zodra je jouw laadpalen hebt geïnstalleerd, is je locatie online zichtbaar op openbare kaarten. Dit vergroot dus ook de zichtbaarheid van je merk.
7Zit er subsidie op laadpalen?
Jazeker! Er zijn een aantal subsidies voor het investeren in laadpalen.
Milieu-investeringsaftrek (MIA): via deze regeling geldt voor laadpalen (slim oplaadpunt voor elektrische voertuigen) op een eigen bedrijfsterrein in 2022 een extra investeringsaftrek van maximaal 45% van het investeringsbedrag. Dit komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. Als je 25,8% vennootschapsbelasting betaalt, levert de MIA maximaal 11,6% van de investering aan netto fiscaal voordeel op. De laadpaal komt voor maximaal € 2.500,- voor MIA in aanmerking en bestaat uit een oplaadsysteem en eventueel andere onderdelen, zoals een ontlaadsysteem, een meet- en regelsysteem en een stekkerherkenningssysteem.
8Kan ik hiermee de reputatie van mijn bedrijf verbeteren?
Jouw klanten zijn steeds milieubewuster. Met laadpalen op je locatie zet je jouw bedrijf op de kaart als een milieubewuste organisatie.